Emigreren moet je leren 1
Kun je wel in Frankrijk gaan zitten, de waarheid van het moderne leven ontvluchten kun je niet. Ook hier zijn de apparaten weerbarstig en de programma's ondoorgrondelijk. Neem nou een simpel internetabonnement op Wanadoo. Voor een kleine 100 francs 30 uur per maand surfen. Moet genoeg zijn. Is het ook, alleen...
Het begint met de installatieschijf met speciale eindejaaraanbieding: 'Wanadoo vous offre 100% de temps en plus' (waarbij de nulletjes van 100 op het hoesje dan kerstballen zijn. Voelt u 'm?). Die schijf verandert - zo blijkt achteraf - eenmaal geïnstalleerd - resoluut al mijn instellingen. Herconfigureert mijn internetverbindingen, zet een franstalige versie van Outlook Expres en Explorer op mijn hard disk en benoemt deze producten van Microsoft in één moeite door als de bij voorkeur te gebruiken mail- en browser-programma's.
Maar ik wil Netscape! En in het Nederlands! Of nou ja, Nederlands, het internationale webspeak-mengelmoesje waar wij Hollanders inmiddels aan gewend zijn. Waar een programma 'software' heet en niet 'logiciel'. Waar 'folders' nog geen 'fichiers' zijn, en waar 'courrier' een lettertype is, en niet het Franse woord voor 'mail'.
Kortom, alles er weer afgelazerd, Netscape herbenoemd als mail-programma én browser, en geprobeerd rechtstreeks in te bellen om een abonnement te krijgen. Lukt dat? Nee, natuurlijk niet. Het nummer dat de cédérom (jawel) automatisch draait (zonder het overigens prijs te geven), is in gesprek! In gesprek. Wanadoo, van France Telecom, deelt honderdduizenden cédérommetjes uit die automatisch inbellen. En zorgt niet voor voldoende capaciteit op het gedraaide nummer!
En als je dan via een omweg (ik bel nog steeds bij Euronet in Maarssen in, ook geen onverdeeld genoegen want zo traag als gemalen poppenstront) op de site van Wanadoo gaat zoeken, blijken de locale inbelnummers onvindbaar. Tenminste, ík kan ze niet vinden. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.
En dan regent het ook nog.
« vorige | top | volgende »